Projektowanie dobrych serwisów WWW

Michał Prysłopski, 19-04-2006

Serwisy internetowe odwiedzane są dla ich zawartości, a nie wyglądu. Projektowanie służy tylko lepszemu naprowadzeniu użytkownika na informacje, których szuka. Pozostałe cele projektowania są nieistotne

1. Pierwsza Zasada: zawartość głupku!

Oczywistym wyjątkiem są pseudostrony-prezentacje wizerunkowe, które nie przekazują żadnych istotnych treści, tylko wrażenie.

Grzechem przeciw Pierwszej Zasadzie jest np. dodawanie niepotrzebnych gadżetów niezwiązanych z tematyką strony. Okienko wyszukiwarki Google na stronie domowej powiatu, aktualna pogoda na stronie klubu miłośników kolejek elektrycznych czy możliwość założenia konta e-mail na stronie producenta kaloryferów – to wszysto wygląda naiwnie, pretensjonalnie i nieprofesjonalnie.

2. Trzy filary usability

Jeżeli Twój serwis jest łatwy w użyciu, będzie używany częściej. Opłaca się więc pamiętać, że:

2.1 Użytkownik nic nie wie, nie rozumie i zarobiony jest

Jeśli użytkownik nie wie, w co kliknąć, aby dotrzeć do celu, nie będzie tracił dnia, aby się dowiedzieć, tylko sfrustrowany ucieknie na inną stronę. Jak nie znajdzie innej strony, to wyłączy komputer albo wyrzuci go przez okno.

Do tego użytkownicy nie analizują oglądanych stron, tylko rzucają na nie okiem i klikają w pierwszy link, który wyda im się OK.

Dlatego wszystko powinno być zrozumiałe, wyraźne, czytelne i nie wymagające nauki.

2.2 Internet nie jest balladą tylko encyklopedią

Teksty na ekranie komputera czyta się niewygodnie. Wszystko powinno być więc maksymalnie skrócone, a granicą jest tylko zrozumiałość.

Bon moty i alegorie mają swoje miejsce jedynie na stronie o bon motach.

2.3 Ale tak, konkretnie, to gdzie ja jestem?

Ponieważ podróżowanie po sieci polega na ciągłych teleportacjach, wrodzoną jego cechą jest wieczne zagubienie. Rzuć użytkownikowi linę! Pokaź mu gdzie jest, jak tu się wchodzi i co tu jeszcze jest ciekawego.

Uda Ci się to osiągnąć wyraźnym logo serwisu w stałym miejscu, czytelną nawigacją oraz przemyślaną, klikalną ścieżką (tzw. okruszkami).

Wyraźnie też tytułuj poszczególne strony. Ponieważ użytkownicy nie studiują dokładnie napisów i nie przywiązują wagi do „pudełek” promocyjno-reklamowych, mogą mieć problemy z odróżnieniem różnych części serwisu.

3. Strona Główna

Na stronie głównej zawsze jest za mało miejsca. Upychając na niej rzeczy, które i tak się nie zmieszczą, warto pamiętać, że:

4. Praktyczne drobiazgi


Oryginalny adres: https://www.plio.pl/article/projektowanie-dobrych-serwisow-www-13.html
Copyright © 2005-2017 by Plio.pl