Optymalizacja serwisów dla wyszukiwarek (SEO)

Michał Prysłopski, 24-05-2006

Zebrałem porady, jak zwiększyć pozycję strony w wyszukiwarkach. Coraz więcej internautów rozpoczyna wizytę w internecie od stron takich jak Google. Od pozycji w wynikach wyszukiwania zależy popularność naszej strony. Witryny pojawiające się na dalszych miejscach praktycznie przestają być odwiedzane. Jak temu zapobiec?


Nowsza wersja poradnika: edycja 2010


Ciekawostką jest, że konieczność użycia wyszukiwarek komputerowych do odnajdywania informacji w globalnej encyklopedii przewidział już kilkadziesiąt lat temu genialny Stanisław Lem. Jako pierwszy zauważył, że w pewnym momencie liczba informacji przekroczy zdolność ludzką do przyswojenia choćby miejsca ich składowania. Przewidywania lwowsko-krakowskiego doktora spełniły się w internecie. Na szczęście powstały wyszukiwarki.

Walka o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania może wydawać się trudną i mało skuteczną. Dobra wiadomość dla twórców stron jest taka, że popularność samych wyszukiwarek zależy od ich rzetelności i trafności prezentowanych wyników. Dlatego, jeżeli mamy stronę ciekawą dla użytkowników, to wystarczy wyszukiwarkom nie przeszkadzać, aby kierowały do niej coraz więcej gości.

Ostrzeżenie przed „czarnoksiężnikami SEO”

Na początek konieczne jest ostrzeżenie: Jest wiele firm oferujących usługi podbijania pozycji w wynikach wyszukiwania przez różne sztuczki mające na celu oszukanie wyszukiwarki.

Ta „czarna magia” internetu przynosi szybkie korzyści, ale jej długotrwały efekt może być dla stosującej ją witryny zabójczy. Pracownicy wyszukiwarek śledzą rankingi stron i poświęcają dużo czasu na pisanie algorytmów rozpoznających nieetyczne zachowania. Gdy „pomagająca” nam firma ulotni się z pieniędzmi, zostaniemy sam na sam z gniewem Google’a, który za oszustwa wykreśli nas ze swojego katalogu na zawsze, co oznacza w praktyce śmierć strony.

Nie są to tylko strachy na Lachy. Spotkało to nawet koncern BMW, który próbował nieetycznie wywindować pozycję swojego niemieckiego komisu on-line. Sprawa wydała się szybko i komis został wykreślony z internetu…

Jak myśli wyszukiwarka

Wyszukiwarki nieustannie modyfikują swoje algorytmy. Nasza pozycja może się zmieniać i nic nie może nam zagwarantować wysokiego miejsca na zawsze. Zmiany algorytmów zmierzają jednak zawsze w jednym celu:
premiować strony o wartościowej zawartości.

Warto wiedzieć, że:

Redakcja tekstów

Wiele można zyskać odpowiednio redagując teksty na stronie:

Szkielet strony

Na Rangę Page’a, oprócz zawartości strony, może wpłynąć też jej budowa i adres:

Kod strony

Wyszukiwarki poruszają się po internecie trochę jak niepełnosprawni. Warto więc używać „semantycznego” kodu, tak żeby nasza strona była czytelna nawet obdarta ze wszystkich kolorów i obrazków:


Oryginalny adres: https://www.plio.pl/article/optymalizacja-serwisow-dla-wyszukiwarek-15.html
Copyright © 2005-2017 by Plio.pl